„Tudatos életmód és rendszeres testmozgás” – melyik cukorbeteg ne fújná kívülről ezeket a rendelőben hallott, bevett szófordulatokat?! Olyan sokszor halljuk őket, hogy már teljesen elkopott a jelentőségük – pedig valóban fontos a mozgás, de közel sem mindegy, hogy milyen formában!

A diéta betartása és a sport elengedhetetlenek a diabéteszesek testi jólétéhez, de nem vagyunk robotok, a cukorbetegség kezelése nem merül ki az előírások gépies betartásában. Számos orvos azonban abba a hibába esik, hogy az előírt segítségnyújtáson, a receptek felírásán és az alapvető tudnivalók átadásán túl nem fejti ki, hogy pontosan mit jelentenek a fenti tanácsok. „Egészséges életforma” - mondják, a cukorbeteg páciensek pedig csak legyintenek... „Sportoljon rendszeresen!” - Igen, de mégis mit, mennyit és hogyan? Erre néhány orvos már nem tér ki részletesen, a betegek pedig egyszerű „lerázásként” fogják fel a szakértő szűkszavúságát, így nem is indul el a várt aktivitás.

mi_a_te_sportod__.jpg

A sikeres kezeléshez viszont létfontosságú a megértő, hatékony párbeszéd orvos és páciens közt – ezen belül a személyre szabott sporttanácsadások is. Az, hogy pontosan mi a számunkra legelőnyösebb mozgásforma, számos egyéni tényezőtől függ: milyen egyéb társbetegségeink vannak, milyen gyógyszereket szedünk, milyen fizikai állapotban vagyunk. Nagyon fontos, hogy ügyeljünk a láb illetve az ízületek biztonságára – kerüljük el az esetleges sérüléseket - ebből a szempontból az úszás tűnhet jó választásnak. Az inzulinos cukorbetegeknek pedig azt is szem előtt kell tartaniuk, hogy a testmozgás úgy hat, mint az inzulin, s épp ezért úgy is kell vele bánni, mint az inzulinnal: azonos adagot azonos időben!

A kellő óvatosság és körültekintés mellett az a legfontosabb, hogy jól érezzük magunkat a választott sport közben és élvezzük a mozgást. „Minden sportteljesítmény önmagunk legyőzése, elégedettségérzéssel jár, vagyis a test mellett a lelket is ápolja.” – fejti ki dr. Apor Péter sportorvos az S. O. S. Cukor! – Párbeszéd a diabéteszről hasábjain. A kötet számos egyéb téma mellett nagy hangsúlyt fektet a testmozgással kapcsolatos kérdésekre is.

A bejegyzés trackback címe:

https://soscukor.blog.hu/api/trackback/id/tr105703229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.12.22. 11:59:53

Régóta cukros vagyok.
Imádtam biciklizni.
Pár éve azt vettem észre, hogy reggelit kihagyva, 6-os cukorral indultam bringázni, útközben nem ettem, inni csak vizet. Mire hazáértem, 9 fölött járt.
Ez többször megismétlődött.
Ahány dokit megkérdeztem, annyiféle választ kaptam az okára. (kiszáradás, a mozgás cukrot szabadít fel, rosszul mértem stb.)
Itt adtam fel. Röhej, hogy azzal hülyítik a betegeket, hogy ha nincs túl magasan a cukor, akkor a mozgás lejjebb viszi, én meg II-es tip. létemre sokszor az ellenkezőjét tapasztalom.

Measurer 2013.12.22. 13:25:53

@álfirkász:Túl kevés az inzulin a glükózhoz képest. A mozgás serkenti a szervezetet a glükóz felszabadítására, de inzulin hiány miatt a glükóz nem épül be az izmokba, és visszakerül a véráramba, vagyis nő a vércukor szint.
www.joslin.org/info/why_do_blood_glucose_levels_sometimes_go_up_after_physical_activity.html

Bronz 2013.12.22. 14:01:51

Jó, hogy van ilyen problémafelvetés, de kár, hogy válaszokat még sem ad. A nesze semmi, fogd meg jól tipikus esete.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.12.22. 14:05:28

@Measurer: o.k., de a dokik vajon miért nem tudtak erről? Én is valahova ide lyukadtam ki, csak dühítő volt látni, hogy összesen négy vagy öt orvost kérdeztem és talán egy volt aki feltétes módban említett ilyesmit.

Measurer 2013.12.22. 15:22:59

@álfirkász: Mindenesetre a testmozgásra szükség van. Negyedóránkénti méréssel kell meggyőződni, hogy lecseng-e a vc-emelkedés.Ha nem, sőt növekszik, akkor mérsékeltebb erőfeszítést igénylő sportra, pl. gyaloglásra, sétára térjünk át.
Elegendő inzulin esetén viszont a hipoglikémiával kell megküzdeni, amelynek hatáskiegyenlítődése 1-2 napot is igénybe vehet.
care.diabetesjournals.org/content/33/12/e147.full

mgbka 2014.01.02. 09:07:04

Szia!
26 éve vagyok I típusú cukorbeteg, télen konditeremben jártam, (csak mozogni, nem komolyan) ugyanezt tapasztaltam. Az orvosok nem tudták megmondani mi az oka, hogy néha felmegy a vércukor mozgás hatására. Mérgemben kicsit olvastam, találtam egy amerikai tanulmányt ahol amerikai orvosok kisérleteztek cukorbetegek testmozgásaival. A tanulmány vége egy ajánlás volt.
Ilyenek voltak benne.
1 ne kezdjen sportolni, ha veércukra 13 felett van.
2. ez a legérdekesebb! Ha sportol, figyelje a pulzusát! Mindenkihez tatozik egy maximális pulzusszám. Orvos ki tudja mérni, vagy meg lehet becsülni. (életkor, nem stb. alapján). Nem emlékszem pontosan, de úgy rémlik, (210 vagy 220 - életkor) férfiaknál. Amikor számoltam, nekem 160-170 környéke volt. És itt jön az ajánlás ami fontos. Cukorbetegnek ha mozgás során a pulzusa feljebb megy mint a maximális pulzusszám három negyede, akkor emelkedik a vércukorszínt. Ajánlott mozgás során a pulzusszám a maximális pulzusszám 60-75% között legyen
3. Ha egy héten kétszer-háromszor van olyan mozgás, ami a pulzusszámot kb fél óráig a maximális pulzusszám 60-75% között tartja akkor életminöség javulás következik be.

Én ezt gyakorlom, és mondhatom ezek tudnak valamit.
süti beállítások módosítása